Kutatás igazolja: népszerű étrend segíthet a legrettegettebb ráktípus megelőzésében

Kovács Patrik Kovács Patrik | 2026.08.11 | Egészség | Olvasási idő: 4 perc
Kutatás igazolja: népszerű étrend segíthet a legrettegettebb ráktípus megelőzésében

Nemrégiben napvilágot látott egy új vizsgálat, mely szerint a mediterrán étrend egyértelműen csökkenti a mellrák kialakulásának esélyét.

A mediterrán étrend jótékony hatásai régóta közismertek. A korábbi kutatások szerint ez az étrend hatékonyan csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának veszélyét, meghosszabbíthatja a nők élettartamát, sőt a legfrissebb vizsgálatok szerint akár az emlőrák kialakulásának esélyét is mérsékelheti – írja a Prevention. A Health Science Reports folyóiratban megjelent új metaanalízis 31 kutatás eredményeit fésülte át, melyek közül 12 tanulmány hosszabb időn keresztül követte nyomon a résztvevőket attól kezdve, hogy áttértek a mediterrán étrendre – melynek alapját gyümölcsök, zöldségek, sovány fehérjeforrások, olívaolaj és teljes kiőrlésű gabonák adják–, hogy megállapítsák, kinél alakulhat ki daganatos megbetegedés. A kutatás eredményeit és azok jelentőségét szakértők is értékelték a betegségek megelőzése, valamint az egészséges életmód szempontjából.


Ezt olvastad már?

A vérző fogíny sokkal súlyosabb betegséget jelezhet, mint amire elsőként gondolnál

Hőhullám idején a női hormonrendszer is túlterhelődhet: így előzheted meg a folyamatot


Az elemzésben szereplő 31 vizsgálat a 2006 és 2023 közötti időszakban látott napvilágot. A résztvevők 20 és 104 év közötti nők voltak, akik a világ számos régióját (Észak- és Dél-Amerika, Európa, Ázsia) reprezentálták. Az érintettekben közös volt továbbá, hogy egy bizonyos ideig a mediterrán étrend valamely verzióját követték.

Bár az étrend pontos meghatározása tanulmányonként némileg eltért, az összesített eredmények alapján elmondható, hogy az emlőrák kialakulásának kockázata átlagosan 13 százalékkal csökkent azok körében, akik áttértek a mediterrán étrendre. A vizsgált csoportok – menopauza előtti, menopauza alatti és menopauza utáni nők – közül a menopauzán már átesett nőknél mutatkozott a legnagyobb kockázatcsökkenés, ami 12 százalékot jelent. Ami a földrajzi megoszlást illeti, a legintenzívebb védőhatást az ázsiai résztvevők esetében figyelték meg.

„A mediterrán étrend egyfajta természetes hatóanyag-koktélként funkcionál, mivel nagy számban tartalmaz antioxidánsokat, rostokat, polifenolokat és egyszeresen telítetlen zsírsavakat” – mutatott rá Steven Quay kutatóorvos, aki szerint ezen összetevők együttesen enyhítik a gyulladásos folyamatokat, az oxidatív stresszt, sőt módosítják a hormonanyagcserét is – ezen tényezők pedig döntő szerepet játszanak az emlőszövet kóros elváltozásainak, illetve a daganat kifejlődésének folyamatában.

A mediterrán étrend emellett kiegyensúlyozott vércukor- és vérzsírszintet is eredményezhet, ami szintén szerepet játszhat az emlőrák megelőzésében – tette hozzá Mary Playdon táplálkozás- és rákkutató, a Utah Egyetem  munkatársa. A szakértő hangsúlyozta: a tartósan magas vércukorszint inzulinrezisztenciához és krónikus gyulladáshoz vezethet, amelyek bizonyítottan növelik a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

Mary Playdon leszögezte: a mediterrán étrend az elhízás kockázatát is képes mérsékelni. Ez már csak azért is lényeges, mert az elhízás legalább 13 különböző daganattípus – köztük az emlőrák – ismert kockázati tényezője.


Forrás: Prevention

Borítókép: Brooke Lark, Unsplash