Szegény párák: Emma Stone ruhatárának minden darabja rejtett jelentéssel bír
Felnőtt testben gyermeki lélek: a Szegény párák felnövés történetét jól követik az Emma Stone által megformált Bella ruhái is.
Nem véletlenül kapott Oscar-díjat nem csak a főszereplő, a berendezők (Mihalek Zsuzsa munkájára mindannyian büszkék lehetünk), de a jelmeztervező, Holly Waddington is. A szakember a BBC-nek árulta el, milyen tudatos tervezés eredménye a mozivásznon látott megannyi lenyűgöző kosztüm. Ahogy Bella felfedezi a világot, önmagát, úgy változik vele együtt ruhatára is.
Amikor először találkozunk Bellával, még nem öltözhet egyedül, az, hogy mit visel az adott nap, a házvezetőnőn, Mrs. Primen múlik.
Bella pedig, mint minden gyerek, ahogy halad előre a nap, a játék során, valahogy el-elveszt néhány ruhadarabot a reggeli szettből. Gyakran látjuk mezítláb, felsőtestén számtalan réteg (már itt megjelenik a védjeggyé vált puffos blúz), alul viszont nem ritkán csak a fehérnemű takarja. „Mint amikor egy esküvőre, fontos eseményre öltözteted fel szépen a gyerekedet: ahogy telik az idő, az öltözet egyre hiányosabb, kaotikusabb lesz” – magyarázza Waddington.
Mint egy gyerek
Ahogy Bella kilép a nagyvilágba, maga mögött hagyja többek között Mrs. Prim öltöztetési szabályait is: most azt vesz fel, amit akar – mint a gyerek, aki szabad kezet kap, és magára öltheti a felnőttek ruháit. A lisszaboni út során könnyed, a társadalmi elvárásokra fittyet hányó fiatal nőt látunk, aki azt vesz fel, ami éppen megtetszik neki: a puffos ujjak maradnak, a lábakat továbbra sem takarja sok réteg. A ruhadarabok vidám színkavalkádja, a játékos, kaotikus szettek Bella örömét tükrözik.
A nyiladozó szexualitását természetesen a ruhák is lekövetik. A forgatáson csak „klitorisz-blúznak”, vagy „vagina-blúznak” nevezett darabokat – ahogyan azt a nevek is sugallják – testrészek, szervek inspiráltak. A cél a testiség kifejezése volt, mégsem „szexi” módon, a ruhák anyagai a test és a különböző szervek textúráira emlékeztettek, de felidézik a kagylók, tengeri élőlények világát is.
A bordélyban a ruhái már inkább funkcionálisak (például a mindent takaró, a forgatáson csak „óvszer-kabátnak” nevezett ruha, ami tökéletes kültéri viselet), itt Bella le van égve, testét pedig szexualitása felfedezésére használja. Az alsóneműk ezúttal nem feltűnő darabok, semleges színű, egyszerű, a film színvilágához illeszkedő ruhaneműk.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Gyermekből érett, önálló nő
Az orvosi egyetemre érkező Bella maszkulin stílusú, sötét tónusú ruháiban vegyül el a férfiak között, ám a rá jellemző csavar most sem hiányozhat: a lábak továbbra is szabadon, szoknya nélkül.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az esküvői ruhát – amely Emma Stone kedvence is volt a pletykák szerint – Madeleine Vionnet francia tervező 1930-as években megálmodott „Méhkas” ruhája inspirálta. A ruha hatalmas, puffos ujjai, amelyek áttetszőek, mégis meghatározzák a megjelenést, utalhatnak egyfajta ketrecre is, amiből kilátni ugyan, de szabadulni nem lehet, ugyanakkor hasonlítanak egy szitakötő szárnyaira is.
Bellát minden férfi, akivel dolga volt, megpróbálta valahogyan befogni. A nagy, puffos ujjak jelzik, a főhős nem akar beilleszkedni, egyszerűen nem engedi, hogy férfiak döntsenek a sorsáról. A ruhaujjak hatalmasak, mégis könnyedek, légiesek, szinte héliummal töltött lufikra emlékeztetnek, amelyek elemelik a földtől a főhőst. Bella kosztümjei, amelyek elutasítják a konformitást, a csoportnormát, az elvárást, hogy a nők a férfiaknak tetszően öltözködjenek, meghökkentőek. Bella engedetlen, jellemzik gyakran, így ezt tükrözik a ruhái is.
A film végére hiába a felnőtt, visszafogottabb a stílus, a megjelenésében mindig lesz valami könnyed, játékos, valami csak rá jellemző. Ha más nem, hát egy puffos ujj.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon