Vonatreneszánsz Északon: ahol bébiszitter vigyáz a kicsikre
Észak-Európa legmagasabban futó, különleges vonatútja a norvégiai Oslót és Bergent köti össze. Közben 21 helyen megáll, kis városokban, festői falvaknál, síterepeken, kiemelkedően szép magaslatokon. A vonat a fenntarthatóság és a klímaválság miatt jött újra divatba, elsősorban Észak-Európában.
Bár a repülőével nem lehet összehasonlítani a vonatok sebességét, rövid távolságban még így is hamarabb jutnak olykor célba az utasok, mint légi úton, ugyanis a vasútállomáson nem kell kint lenni indulás előtt minimum két órával, mint a reptéren, arról nem beszélve, hogy a repterek távol esnek a városközpontoktól. Természetesen nem elhanyagolható szempont a vonat és a repülőjegy ára közötti különbség sem.
Amikor az utazás önmagában élmény
Amikor az emberek a pihentetőbb kiruccanásokra vágynak és az utat is szeretnék élvezni, a vonatok felé fordulnak. Nem csupán, mert el akarnak jutni egyik városból a másikba, hanem mert a vonatutat önmagukban is élménynek tekintik. (Már ahol, tegyük hozzá.)
Norvégiában úgy tűnik, igen. A világ legtekintélyesebb turisztikai magazinjai, mint például az amerikai Travel and Leisure vagy a svéd Allt om Resor, már évek óta lobbiznak a vonatos utazás mellett, hivatkozva a Z generációra, és arra az újkori vágyra, hogy megtaláljuk a fenntarthatóbb életmód lehetőségeit.
A két várost összekötő vasútvonal maga is festői, hiszen ez Észak-Európa legmagasabban kiépített vasútja, amely átlagosan 1200 méter magasságban teszi meg a kilométereket.
Nem egy újkori létesítményről van szó: a vasutat 1875-ben kezdték itt kiépíteni, 1883-ban indult el, szakaszonként, a teljes vonal ünnepélyes átadása 1909-ben történt meg, VII. Haakon akkori norvég király jelenlétében.
A 490 kilométeres távolság megtétele hat és fél órát vesz igénybe, a vonat 21 helyen áll meg, bár ezúttal nem a megállók a fontosak, itt az úti cél maga a vonatozás. Az ultramodern technikával ellátott szerelvény hegyeken és völgyeken át, tavak és fjordok mellett halad, néhol a fák tetejének magasában. Azok, akik Oslóból Bergenbe utaznak vonattal, napi hat járat közül választhatnak, turista vagy üzleti osztályon.
Játszótér is várja a gyerkőcöket
Jellegzetes északi találmány, hogy a gyerekekkel utazók számára még pótmama vagy pótpapa – de nevezhetjük bébiszitternek is – is rendelkezésre áll, hogy játékokkal lefoglalja a kicsiket, miközben a szülők élvezik a kilátást. A vonaton kisebb fajta játszóteret is kialakítottak, hogy a szülőknek ne kelljen minden percben a gyerekükre figyelni és legyen lehetőségük rácsodálkozni a tájra is.
Aki tehát meg akarja ismerni kényelmesen Norvégiát, az a vonatot választja, hiszen közben meg lehet szakítani az utazást, mondjuk leszállni a legkedveltebb síterepek közelében, ilyen például Mjølfjell. Az utazók bejelentkezhetnek a Mjølfjell Mountain Lodge- ba, amely télen tökéletes kiindulópont a vidéki síkalandokhoz, nyáron pedig ideális hely a pihenéshez.
Alpesi rétek, vadvirágmező, rénszarvascsorda
Ha hagyományosabb síélményre vágyik a turista, megállhat Geilóban, amely 46 pályával büszkélkedhet. Tavasszal és nyáron a vadvirágmező, az alpesi rétek, a zöldellő táj a fő vonzerő. Az utasok a vonatablakból megtekinthetik Norvégia látványos vadvilágát, beleértve Európa legnagyobb vadon élő rénszarvascsordáját, amely becslések szerint 9000 példányból áll.
Az utazás előtt 90 nappal már lehet foglalni, és a jegyek 97 dollártól kezdődnek turista osztályon. A vonatra a helyek a kiemelt időszakokban, főleg nyáron, hamar elfogynak, ezért érdemes időben foglalni.