Soha ennyien nem kértek plusz egy évet az óvodában

Igényesnő.hu Igényesnő.hu | 2025.02.26 | Anyaság | Olvasási idő: 3 perc
Soha ennyien nem kértek plusz egy évet az óvodában

Egyre több magyar szülő érzi úgy, hogy gyermeke még nem áll készen az iskolakezdésre. A legfrissebb adatok szerint több mint 24 ezren kérvényezték, hogy csemetéjük ne üljön be az iskolapadba a 2025/2026-os tanévben, hanem még egy évet az óvodában töltsön. Az iskolakezdés halasztásának lehetősége nem új, de az elmúlt években rohamosan nőtt az ezzel élő családok száma.

Korábban az óvodák saját hatáskörben dönthettek arról, hogy egy-egy gyerek maradhat-e még egy évet, de 2020-tól ezt a jogkört átvette az Oktatási Hivatal. Kezdetben sok szülő számára nehézkes volt a rendszer, de mára egyre többen megtanulták, hogyan kell sikeresen benyújtani a kérelmet. Az elmúlt négy évben 16 ezerről 24 ezerre nőtt a halasztást kérő szülők száma, és a tapasztalatok szerint a hivatal az esetek több mint 90 százalékában jóváhagyja ezeket a kérelmeket – írja a Népszava.

Egyre több család él a halasztás lehetőségével

Miklós György, a Szülői Hang képviselője szerint az eredeti cél az volt, hogy kevesebb gyerek maradjon plusz egy évet az óvodában, ám az adatok azt mutatják, hogy a valóságban pont az ellenkezője történt. A szülők egyre jobban alkalmazkodnak a rendszerhez, miközben az első osztályosok között növekszik azok aránya, akik az év végén nem léphetnek tovább a második osztályba. Az évismétlők aránya az elmúlt években meghaladta a 4 százalékot, ami arra utal, hogy sok gyerek mégsem volt elég érett az iskolára.

Iskolaelőkészítő csoportok – megoldás vagy probléma?

A kormány tervei szerint nagyobb óvodákban új iskolaelőkészítő csoportokat hoznának létre, hogy felkészítsék a gyerekeket az iskolára. A Szülői Hang szerint ez viszont problémás lehet, mert a gyerekek fejlődésének ebben a korban nem a szervezett oktatás, hanem a játék a legfontosabb eleme. Ha az óvodák túlzottan „iskolásodnak”, azzal épp azokat a készségeket szoríthatják háttérbe, amelyek segítenék a gyerekeket a későbbi tanulásban.

Az adatokból világosan látszik, hogy a magyar családok egyre inkább tudatos döntést hoznak az iskolakezdés időzítéséről. Sokan úgy látják, hogy az óvodában töltött plusz egy év segíthet abban, hogy a gyerekek érettebben, magabiztosabban induljanak neki az iskolai éveknek. A kérdés csak az, hogy a kormány tervezett változtatásai valóban támogatni fogják-e ezt a folyamatot, vagy éppen ellenkező hatást váltanak ki.

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!