Csőd szélén az etikus kozmetikai cég: itt a sikertörténet vége?
Közel ötven éve úttörő volt az etikus kozmetikumok piacán, most a csőd szélén a The Body Shop. Sokak kedvence az elmúlt évtizedekben többször cserélt gazdát, úgy tűnik, néhány hónapja az utolsó tulajdonosváltás történt meg. A magyar, franchise rendszerben működő boltok a hírek szerint megmaradnak, de lássuk, mi vezetett odáig, hogy az angliai boltbezárások után kanadai és amerikai üzletei egy része is lehúzta a rolót.
Állatkísérlet-mentes, etikus eljárással dolgozó, natúr alapanyagokból készülő kozmetikumokat álmodott a brit Anita Roddick. Az állat- és emberi jogi aktivista nem csak álmodozott, de 1976-ban meg is nyitotta első üzletét az angliai Brightonban. Akkoriban az etikus szépségápolás még nem hogy nem volt megszokott, de kifejezetten különös, hippi elgondolásnak tűnt.
Az alapító azonban jó érzékkel tapintott rá a piaci résre: az első The Body Shop üzletnyitást hamarosan még számos követte, ma már több mint 80 országban van jelen.
Nem csak a natúr alapanyagokból (például a jojobaolaj, sheavaj) készült termékekkel próbált környezetbarát, pozitív változást hozni a világba: Roddick együttműködött a Greenpeace-szel, aktívan küzdött hátrányos helyzetű gyermekekért, a kiszolgáltatott munkavállalókért, a családon belüli erőszakot elszenvedőkért, harcolt a bálnák és az esőerdők megmentéséért – csak, hogy néhányat említsünk fontos társadalmi és környezetvédelmi szerepvállalásai közül.
Az első felvásárlás
Éppen ezért volt olyan meglepő, hogy Roddick 2006-ban eladta a The Body Shopot a L’Orealnak. A nem éppen etikus, állatkísérlet-mentes magatartásáról híres óriással való társulás számos negatív kritikát hozott, noha az alapító próbálta menteni a menthetőt, állította, hogy a cég termékei továbbra is a megszokott módon készülnek. Roddick 2007-ben hunyt el.
A The Body Shop hanyatlása pedig elkezdődött: az egyre több, hasonló elveket követő, környezetbarát, etikus kozmetikai cég megjelenésével lassan hátrányba kerültek a piacon. A várt nyereség elmaradása miatt a L’Oreal is túladott a cégen, tizenegy évvel később a brazil Natura cégcsoportnak adták el. Az új tulaj az alapító elveit követve hirdette, a The Body Shop újra állatkísérlet-mentes cég. (Igaz, az aktivizmussal a cég egy pillanatra sem állt le, akkor sem, mikor a L’Oreal volt a tulajdonos.) Ám a lefelé tartó spirálból kikerülni nem lehetett, tavaly év végén egy német magántőke-befektetési cég, az Aurelius vásárolta meg a márkát, ami 2022-ben 13,5 százalékos visszaesést szenvedett el.
Itt a sikertörténet vége?
Az új tulajdonos február elején jelentette be: az angliai boltok lehúzzák a rolót. Az Egyesült Királyságban 200 üzlettel voltak jelen, több mint 2000 embernek adtak munkát. A cégcsoport franchise jelleggel működő üzletei – így a magyar boltok is – igyekeztek hamar megnyugtatni a vásárlókat: a szigetországon kívül nincs gond, minden marad a megszokott rendben, továbbra is várják a vásárlókat. Némi aggodalomra adhat viszont okot, hogy március elején az összes USA-beli és néhány kanadai boltra is lakat került.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon