Egyetlen szóval akár 50 %-kal növelheted meggyőzőképességed
Akár egyetlen szó is elég lehet ahhoz, hogy megváltoztasd valakinek a véleményét – állítja Jonah Berger, a világ egyik legjobb üzleti iskolájának tartott Wharton professzora, aki összeállított egy listát azokról a „varázsszavakról”, amelyek megváltoztathatják kommunikációd módját és erősíthetik meggyőzőképességed.
Ha például kéréseidet a „mert” szóval és releváns indoklással egészíted ki, több ember fog rád figyelni és hatékonyabban érheted el, hogy valóban a kérésed szerint cselekedjenek – mondja Berger egy közel 50 éves Harvardi tanulmányra hivatkozva, amely az egyetemi könyvtár fénymásolójánál készült és arra kérték a résztvevőket, próbálják meg elérni, hogy társuk előre engedje őket.
A kérést három különböző módon fogalmazták meg:
- Használhatom a Xerox gépet?
- Használhatom a Xerox gépet, mert másolatokat kell készítenem?
- Használhatom a Xerox gépet, mert sietek?
Mindkét „mert” szóval tett kérés több mint 50 százalékkal valószínűbbé tette, hogy az emberek eleget tegyenek a kérésnek. Még a második megfogalmazás is – amelyet úgy lehetne újraértelmezni, mint „Lehetek előtted, hogy ugyanazt csináljam, amit te csinálsz?” – hatásos volt, mert arra utalt, hogy az ismeretlen, aki kérést tesz, legalább figyelembe veszi ezt – sugallja a tanulmány.
„A meggyőzés nem magától az októl vezérelt” – írta Berger a témában megjelent Varázsszavak című könyvében, amely tavaly jelent meg. „A szó erejétől volt vezérelve, ahogyan azt a nagyvállalatok is előszeretettel használják hirdetéseikben” – magyarázza.
Nem ez az egyetlen szó, amelynek kommunikációs szuperképességei vannak. Az érvek, kérések és bemutatók sem hitelesebbek vagy kevésbé hitelesek, ha masszív ötleteken alapulnak – mondja Berger – inkább attól függenek, hogy milyen egyedi szavakat használsz.
„Lehetnek kiváló ötleteid, de a kiváló ötletek nem feltétlenül fogják meggyőzni az embereket, hogy rád figyeljenek” – mondja hozzátéve, hogy a szóhasználatban bekövetkező apró változások nagyon nagy hatással lehetnek az eredményekre.
- A „javasolni” szó használata például a „kedvelni” szó helyett közel 30 százalékkal valószínűbbé teszi, hogy az emberek kövessék az ajánlásaidat – jegyezte meg Berger.
- Ugyanez igaz, ha kicseréled az igéket főnevekre: az emberek sokkal nagyobb hajlandóságit mutatnak, akaratlanul is követni kezdik kéréseidet, ha segítőket kérsz, nem pedig segítséget, vagy szavazókat, nem pedig szavazatokat.
- Ezeket a stratégiákat használhatod, és használnod is kell, amikor beszélgetés másik végén vagy, mondja Berger. Figyeld meg mások konkrét szavait, és alkosd meg a válaszodat úgy, hogy az az ő nyelvükön szóljon. Ez segíthet hatékonyabb megállapodást, megoldást vagy kapcsolatot kialakítani.