Női metrókocsikkal javítanának a közbiztonságon Berlinben

Igényesnő.hu Igényesnő.hu | 2024.11.19 | Világ | Olvasási idő: 3 perc
Női metrókocsikkal javítanának a közbiztonságon Berlinben

Berlin közlekedésbiztonsága ismét a figyelem középpontjába került, miután a Zöldek Pártja új, vitákat kiváltó javaslattal állt elő. A párt egyik vezető politikusa szerint külön metrókocsik kijelölése a nők számára csökkenthetné a szexuális bűncselekmények számát a tömegközlekedésben.

A probléma súlyosságát a statisztikai adatok is alátámasztják: csak az elmúlt évben közel 400 szexuális bűncselekményt regisztráltak Berlin metró- és vasúthálózatán. A javaslat azonban megosztja a közvéleményt, és kérdéseket vet fel a tömegközlekedés jövőbeni működésével kapcsolatban.

Berlinben jelentős figyelmet kapott a Zöldek Pártjának legújabb kezdeményezése, amely külön vagonokat biztosítana a nők számára a tömegközlekedési hálózat egyik legfontosabb eszközén, a metrón.

A javaslatot Antje Kapek, a párt közlekedéspolitikai szóvivője terjesztette elő, aki a szexuális zaklatások számának növekedésére hivatkozott. Az előterjesztés szerint a női kocsikat csúcsidőn kívül helyeznék üzembe, és vagy a szerelvény elején, a vezető mögött, vagy a végén helyezkednének el, hasonlóan a Tokióban már működő rendszerhez.

A statisztikai adatok is alátámasztják a probléma súlyosságát: a berlini rendőrség adatai szerint tavaly csaknem 400 szexuális bűncselekményt jelentettek az U-Bahn és az S-Bahn járatain. A Zöldek ezért a női kocsik mellett videokamerák és riasztórendszerek bevezetését is sürgetik, hogy növeljék a közbiztonságot.

A Der Tagesspiegel által idézett javaslat egy februári incidens nyomán született, amikor egy 33 éves férfi késő este egy berlini metróvonalon zaklatott, majd megerőszakolt egy 63 éves nőt. Az elkövetőt a kamerafelvételek és a lakossági segítség révén rövid időn belül elfogták. A szóvivő szerint az eset jól mutatja, hogy a nőket védő intézkedések bevezetése nem tűr halasztást.

A javaslat követendő példaként említi Japánt, ahol már működik hasonló rendszer: bizonyos vagonok reggel 10 óráig és délután 5 és 9 óra között kizárólag nők, mozgássérültek és fiatal gyermekek számára elérhetők. Bár a berlini koncepció más időkeretben gondolkodik, a cél ugyanaz: csökkenteni a zaklatások számát, és biztosítani a nők nyugalmát a tömegközlekedésben.

(Kiemelt kép: Samuel-Elias Nadler / Unsplash)

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!