Miért fontos az érzelmi intelligencia a munkahelyen?
Kutatások szerint az érzelmi intelligencia meglehetősen ritka adomány: csupán az emberek 36 százaléka rendelkezik ezzel a képességgel. Az arány már csak azért is elszomorító, mert a fejlett EQ a munkavégzésben is jelentős előnnyel jár.
Az érzelmi intelligencia leegyszerűsítve azt jelenti, hogy képes vagy megfigyelni, megérteni és szabályozni az érzelmeket. Ha birtokában vagy ennek a sokak által nem kellőképpen méltányolt, mégis kulcsfontosságú készségnek, akkor gyorsabban és hatékonyabban tudsz lezárni különböző konfliktusokat, és a stresszes helyzeteket is sikeresebben fogod tudni kezelni.
A téma szakértője Travis Bradberry, akinek kutatása arra enged következtetni, hogy csupán az emberek 36 százaléka rendelkezik fejlett EQ-val – írja a Forbes.
Mindez már csak azért is elkeserítő, mert az érzelmi intelligencia a munkavégzést is pozitívan befolyásolja: serkenti a gyorsabb fejlődést és nagyobb teljesítményre ösztönöz. Sőt, egy felmérés szerint a fejlett EQ-val bíró munkavállalók több pénzt is visznek haza, mint azon társaik, akiknek nem erősségük ez a tulajdonság. De pontosan milyen területeken is vehetjük hasznát az érzelmi intelligenciának a munkánk során?
Interperszonális kapcsolatok
Ha magas az érzelmi intelligenciád, könnyebben megtalálod a közös hangot azon kollégáiddal is, akik nem született csapatjátékosok – akkor is, ha nem feltétlenül értesz egyet velük. Az érzelmi intelligencia gördülékenyebbé és intenzívebbé teszi a munkatársakkal való kommunikációt.
Személyes teljesítmény
Bradberry szerint a legszorgalmasabb és legproduktívabb dolgozók 90 százalékának átlagon felüli az érzelmi intelligenciája. Mivel csapatjátékosok, képesek figyelni a kollégáikra, megértik azok szándékait, emócióit és viselkedését, sőt jó személyes viszonyt is ápolnak velük, így képesek jobb döntéseket hozni. Ha a beosztottakat magas EQ-val rendelkező felettes irányítja, az ő motivációjuk is megerősödhet. Egy érzelmileg intelligens főnök ugyanis nem zúdít folyton-folyvást panaszáradatot az alkalmazottaira, épp ellenkezőleg: reálisan értékeli a teljesítményüket és minden alkalmat megragad arra, hogy lelkesítse őket. Így aztán az érzelmi intelligencia óriási húzóerővé válhat egy csapaton belül.
Előrejutás a szakmai ranglétrán
Felmérések támasztják alá, hogy a magas érzelmi intelligencia hozzásegíthet ahhoz, hogy kulcspozícióba kerülj a cégnél. Mindez annak köszönhető, hogy az átlagnál magasabb EQ higgadtabb alaptermészettel, nagyobb önkontrollal, emberismerettel és empatikus készséggel jár együtt.
Az EQ fejlesztése éppúgy lehetséges érzelmi intelligencia tréningek, stresszlevezető gyakorlatok, az ismerkedést, a baráti kapcsolatok elmélyülését szolgáló csapatépítő programok segítségével, mint a nyitottságra épülő vállalati kommunikáció körülményeinek megteremtésével.