Ahol a kíváncsiság nem hátrány, hanem szupererő: tehetséggondozás a Csillagmajorban
Mi történik, ha egy gyerek már elsősként a bolygókról kérdez, kódokat fejt, vagy a robotika bűvöletében él? Sok esetben semmi. A hagyományos oktatás keretei között a különlegesen érdeklődő gyerekek gyakran háttérbe szorulnak – idő, energia és figyelem híján.
A Csillagmajor Tehetséggondozó Műhely azonban pont az ő világukat teremti újra: izgalmas, élményalapú foglalkozásaival nemcsak teret ad a kíváncsiságnak, de szárnyakat is.
Műhely, ahol valóban a gyerek van a középpontban
A Csillagmajor nem egy iskola melletti különóra, hanem egy olyan inspiráló tér, ahol a gyerekek valódi kérdéseket tehetnek fel – és valódi válaszokat is kapnak. A foglalkozások során 3D tervezéssel, robotikával, kódfejtéssel és csapatmunkával találkoznak, miközben megtanulják, hogy a hibázás nem kudarc, hanem az alkotás természetes része.
Itt a tehetséggondozás nem versenykényszer vagy kivételezés, hanem személyre szabott támogatás. A program figyelembe veszi a gyerekek érdeklődési körét, gondolkodásmódját, és pszichés sajátosságait is. A cél? Hogy minden gyerek megtalálja azt az utat, amely valóban hozzá illik.
Szakmaiság és elhivatottság
A Csillagmajor motorja Csontos Emese, aki több mint négy évtizede dolgozik azon, hogy a máshogy gondolkodó, „kilógó” gyerekek ne kallódjanak el, hanem kibontakozhassanak. Emese az élménypedagógia, a robotika, a fejlesztőpedagógia és a dyslexia prevenció szakértője – és egyike azon kevés embereknek, akik valóban érzik és értik, mit jelent a tehetség sokfélesége.
A munkája elismeréseként 2024 végén a Csillagmajor elnyerte a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet, és felkerült az Országos Tehetségtérképre – az ország mindössze hét ilyen intézményének egyikeként.

Kép: Csillagmajor
„A tehetséggondozásnak nálunk komoly hagyományai vannak, de ma számos nehézséggel küzd. Az egyik legnagyobb kihívás a forráshiány és az, hogy a legtöbb program csak időszakos támogatásból működik. Emellett a pedagógushiány, a túlterhelt tanárok és a nagy osztálylétszám miatt sok tehetség egyszerűen észrevétlen marad. Fontos kihívás a versenyközpontúság is: nem minden tehetség érzi jól magát ebben a keretben, a szorongás helyett a kreativitásra kellene helyezni a hangsúlyt. Megoldás lehet a hosszú távú finanszírozás, a pedagógusok speciális képzése, a digitális eszközök kihasználása és a programok szélesítése – művészeti, technikai és szociális irányokban is. A szülők tudatos bevonása pedig kulcsszerepet játszik abban, hogy a gyerekek kiegyensúlyozottan fejlődhessenek” – magyarázza Emese.
Szülőként is fontos szereped van
A műhely nemcsak a gyerekeket, de a szülőket is bevonja a folyamatba. Egyéni tanácsadásokkal segítik őket abban, hogy jobban megértsék gyermekük adottságait és magabiztosabban hozhassanak döntéseket – legyen szó iskolaválasztásról, fejlesztésről vagy jövőbeli tervekről.
Mi jön most?
A következő nagy esemény a 2025. július 7–11. között megrendezésre kerülő Rejtélyek Tábora, ahol a gyerekek különleges kihívásokkal, szerepjátékokkal, kísérletekkel és rengeteg mozgással fejleszthetik kreativitásukat. Ősszel pedig indul az új programév, benne mesterséges intelligenciával, digitális művészettel és olyan ötletalapú projektekkel, ahol a gyerekek saját témáikat dolgozhatják fel – például: „Tervezz valami jót a világnak!”
Emellett közös STEAM-napot is terveznek, ahol gyerekek és szülők együtt alkothatnak – élményből, tudásból és egymás megismeréséből.
Ha egy gyerek kérdez, az mindig jó jel. A Csillagmajor pedig azt üzeni: ne hagyjuk abba a válaszadást – sőt, tanuljunk meg együtt keresni újabb kérdéseket. Mert a jövő épp ezekből születik.
(Kiemelt kép: Csontos Emese)