Aranybányászoknak készült, ma a világ legnépszerűbb ruhadarabja

Elek Lenke Elek Lenke | 2025.01.27 | Stílus | Olvasási idő: 8 perc
Aranybányászoknak készült, ma a világ legnépszerűbb ruhadarabja

A világon a legtöbb ember által viselt ruhadarab a farmer, eredetileg munkaruhának készült. Hamar óriási népszerűségre tett szert, először az amerikai munkások, majd a középosztály körében. Ma már az egész világon mindenki viseli, a gyerekektől a nagypapákig, a cukornádvágó munkásoktól a milliárdosokig.

A feltaláló Leib Strauss 1829. február 26-án született, Hirsch és Rebecca Strauss gyermekeként a bajorországi Buttenheim városában. Leib volt a legfiatalabb gyermek a családban, rajta kívül még hat gyermek – három fiú és három lány született. Két bátyja hamarosan az Egyesült Államokba vándorolt ki, és rövidáru üzletet nyitott New Yorkban.

Később Leib Strauss két nővérével együtt, szintén Amerikába utazott.

A családi üzletben kezdtek dolgozni, amely akkor a J. Strauss Brother & Co. nevet viselte. Az ifjú Levi – aki így „amerikanizálta” a nevét – ott kezdte megtanulni a kereskedelmi alapfogalmakat. Intézte a szövetek, kiegészítők és minden más beszerzését, amit boltjukban árultak.

Betört az aranyláz, strapabíró nadrágok kellettek

A kaliforniai aranyláz 1849-ben kezdődött. Kutatók és kalandorok özönlöttek az ország – és a világ – minden részéből a Csendes-óceán partjára. A Levi Strauss & Co. cégér alatt megnyílt első áruházban sátrakat, szerszámokat, ruhákat, sapkákat, zsebkendőket, cipőket kezdtek árulni. Az aranybányászok körében az egyik legkeresettebb cikk a nadrág volt. Az akkoriban kaphatók azonban hamar szétfoszlottak, ezért a bányászok kérték, hogy varrjon nekik strapabíróbbat.

Levi el is kezdett erősebb vászonnadrágot gyártani, méghozzá egy vastag kelméből, twillből. Az anyag a francia Nimes városából származott, ahol a 17. század óta gyártották. A kelmét aztán kék indigó színűre befestették. Hogy miért pont ilyenre? A farmernadrágokon az akkori hátsó zsebek kőzetdarabok számára szolgáltak, amelyeket a kincskeresők munkájuk során összegyűjtöttek. Hogy kevésbé legyen látható a nadrágokon a kőzetek okozta szennyeződés, elkezdték a kelmét kékre festeni. Az sem volt mellékes szempont, hogy az indigó volt akkoriban a legolcsóbb festék az USA-ban.

női farmer - levis - női divat

Kép: Maude Frédérique Lavoie / Unsplash

Találkozás a szegecsmesterrel

Az aranybányászoknak tetszett az új munkaruha, de kifogásolták, hogy a kövek, a nedves homok és a nehéz szerszámok gyorsan tönkre teszik a zsebeket. Levi elkezdte keresni a módját, hogy még jobban megerősítse a nadrágokat, és szerencséjére megismerkedett a későbbi másik feltalálóval. Jacob Yufes Rigában született és nőtt fel, amely akkor az orosz birodalom része volt. 1854-ben Észak-Amerikába ment, itt már Jacob Davis néven nősült meg, Davis ötlete volt, hogy a ruhákat szegecsekkel erősítse meg. Divattörténeti dátum:1873. május 20-án Jacob Davis és a Levi Strauss & Company megkapta a 139121 számú szabadalmat a zsebek sarkainál fémszegecsekkel ellátott nadrágokra. Azóta minden Levi’s farmeren szerepel ez az évszám.

Megszületik a lovas logó

A munkások hamar megkedvelték a szegecselt zsebekkel ellátott nadrágot, és a cég eladásai ugrásszerűen megnőttek. Strauss kiváló marketinges is volt egyben mivel a bányászok és más munkásemberek közül sokan egyáltalán nem tudtak olvasni, egyszerűen, frappánsan kellett felkelteni a figyelmüket – így jelent meg az ikonikus logó, amelyen két ló próbál eltépni egy Levi’s farmert. A nadrág a cowboy kultúra szerves része lett. 1890-ben jelent meg a tervek első számozott sorozata, az 501-es, amely ma is létezik.

Ami Levi Strauss további életét illeti, nemcsak San Franciscóban, hanem az Egyesült Államok egész nyugati partján, sőt külföldön is befolyásos emberré vált: 1877-ben a San Franciscó-i Kereskedelmi Kamara tagja lett. A Nevada Bank, a Liverpool, a London and Globe Insurance és a San Francisco Gas and Electric Company igazgatójaként is dolgozott.

Berobbant az emancipáció

Halála után az örökség egy részét, valamint a céghez fűződő jogokat, a másik üzlettárs, a szintén Németországból bevándorolt Levi Ostrich, anyai oldalági unokatestvéreire hagyták. Később a Haas család és örökösei vették át a céget, továbbra is ők a fő tulajdonosai. Jacob Davis, a „szegecsember” túlélte barátját, élete végéig a cégnél dolgozott. 1908-ban, 77 évesen halt meg.

A Levi’s egész iparágat alapozott meg, a nadrág születésekor senki nem hitte volna, hogy ennyire nagy karriert fut be. A 20. század közepén megjelenik a Wrangler (1947). Ez volt az egyik első olyan vállalat, amely kifejezetten nők számára – is – készített nadrágokat, immár futószalagon. 1934-ben mutatták be a Lady Levi’s vonalat. Rájöttek, hogy sok amerikai nő vásárol férfi 501-es modellt, ezért átalakították, hogy illeszkedjen a női test alakjához. Így született meg az 501-re alapozott női modell – a Levi’s 701.

Női divat - női farmernadrág - Levis

Kép: Abhidev Vaishnav / Unsplash

Az emancipált nők jelképe lett

Különleges reklámkampány indult az USA-ban, amelyben cowboy-ruházatú nők szerepeltek. A farmer idővel a modern, emancipált amerikai nők jelképe lett. Az 1930-as években a termék olyan népszerűvé volt, hogy tömegesen kezdték hamisítani. A cégnél ezért egy kis piros cédulát varrtak a farmer jobb hátsó zsebébe. Ezt követően a cég elkezdte használni az ilyen címkéket, más színekben és más ruhafélékhez, dzsekikhez, ingekhez is.

A farmernadrág másfél évszázad alatt Amerika egyik jelképe és globális márkája lett, emberek milliárdjai hordják, bizonyos társadalmi korszakokban és országokban a viselése egy szabadabb világnézetre utalt, sőt, lázadást fejezett ki. Volt idő, amikor egész szubkultúrák életstílusának szerves része volt, idővel pedig elengedhetetlen része lett a férfi és női ruhatárnak. A farmerek alapanyagát a világ összes nagy divatmárkája felhasználja, saját képére formálja.

Világsztárok, milliárdosok és amerikai elnökök is viselik

A Levi’s a hatvanas évek közepén nyitotta meg első külföldi vállalatát, Japánban. Ma már a világ szinte minden pontján van képviseletük, termékeiket a világ több mint ötvenezer márkaüzletében értékesítik. A cégóriás európai központja Brüsszelben, míg az ázsiai központ Szingapúrban található. Természetesen ma is előfordul, hogy hamisítják a márkát, illetve az eredetihez hasonló nadrágokat a világ minden táján gyártják.

A Levi’s farmer az 1950-es években lett népszerű a korai „szelíd” motorosok, a hatvanas években a hippik, a hetvenes években pedig a punkok körében, csak kicsit más kiegészítőkkel. A 20. század második felében a Levi’s a szabadság és a demokratikus stílus, a rock and roll és – az USA- ban – a hagyományokhoz való ragaszkodás szimbólumává vált. Híres viselői közé tartozott Elvis Presley, Marilyn Monroe, Freddie Mercury, Diana hercegnő és sok filmsztár is. Steve Jobs is állandóan 501-eseket hordott, fekete garbóval.
De nem csak a lázadók mutatták ki rajongásukat az egykori aranybányászok overallja iránt. Amerikai elnökök, mint Jimmy Carter, Ronald Reagan, George W. Bush, Bill Clinton és Barack Obama kedvelték és kedvelik ma is.

(Kiemelt kép: Getty Images / Unsplash)

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!