AI modelleket vetne be a H&M – nem mindenki örül az új divatnak

Igényesnő.hu Igényesnő.hu | 2025.04.01 | Stílus | Olvasási idő: 4 perc
AI modelleket vetne be a H&M – nem mindenki örül az új divatnak

A divatvilágban új korszak kezdődhet: a H&M bejelentette, hogy mesterséges intelligencia segítségével digitális klónokat készítene hús-vér modelljeiről. Bár a technológia rohamos fejlődése elkerülhetetlen, nem mindenki lelkesedik az ötletért – sőt, egyre többen kongatják a vészharangot a kreatív szakmák jövője miatt.

A svéd fast fashion óriás, a H&M azt tervezi, hogy 2025-ben harminc modellt „digitalizál”, azaz létrehozza a saját digitális másaikat. A vállalat közleménye szerint ezek az avatárok később akár más márkák számára is dolgozhatnak, és minden egyes felhasználás után ugyanúgy díjazásban részesülnek, mintha élő kampányban szerepelnének. A cég hangsúlyozza, hogy az érintett modellekkel, ügynökségekkel és más iparági szereplőkkel közösen, „felelősségteljes módon” szeretnék bevezetni a technológiát. A digitális másolatok jogait a modellek birtokolnák.

Jogdíjak helyett kérdések

Paul W. Fleming, a brit színészek és előadóművészek érdekvédelmi szervezetének főtitkára üdvözölte, hogy a H&M tiszteletben tartja a modellek jogait, de szerinte ez önmagában nem elég. „Az ilyen kezdeményezéseknek csak akkor van valódi értelme, ha megfelelő törvényi és szakszervezeti védelem is társul hozzájuk” – mondta a CNN-nek.

Fleming szerint az innovációs verseny nem mehet a munkavállalói jogok rovására. A mesterséges intelligencia ugyanis – bár technológiai vívmány – emberek kreativitása és munkája nélkül nem létezne. Ezért fontos, hogy az ember maradjon a középpontban a jövőben is.

A modellként induló, ma már munkaügyi aktivistaként dolgozó Sara Ziff, a Model Alliance alapítója is aggályait fejezte ki. Szerinte a H&M lépése sokkal több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.

„Egy olyan iparágban, ahol a munkavállalói jogok eddig is gyenge lábakon álltak, ez az új irány veszélyeztetheti nemcsak a modelleket, de sminkeseket, fodrászokat, stylistokat és rengeteg kreatív szakembert is” – figyelmeztetett.

Nem a H&M az első

A Levi’s már 2023 tavaszán jelezte, hogy AI-modellekkel egészítené ki a kampányait, de gyorsan hozzátették: az élő fotózások ettől még maradnak. A Mango tavaly nyáron már teljesen mesterségesen generált kampányt futtatott egyik fiatalos kollekciójához.

Mindeközben gombamód szaporodnak az AI által létrehozott influenszerek és modellek, sőt, már megrendezték a világ első mesterséges intelligencia szépségversenyét is.

Merre tovább?

A H&M egyértelműen egy új korszak felé nyit, de kérdés, hogy ez az út hová vezet. Az innováció önmagában nem ördögtől való – de ha nem társul mellé átlátható szabályozás és valódi munkavállalói védelem, könnyen válhat rémálommá azoknak, akik eddig a kamera előtt vagy mögött dolgoztak. A digitális klónok korának küszöbén állunk. A kérdés csak az, hogy kiknek hoz majd előnyt – és kiknek veszteséget.

(Kiemelt kép: Sei / Unsplash)

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!