Soha annyi utálatot nem kapott az év színe, mint most
A Pantone a napokban jelentette be, mi lesz az év színe, ami nemcsak a divat- és lakberendezési trendekben köszön vissza majd, de az adott év hangulatát is megtestesíti. Bár minden évben vannak, akik nemtetszésüket fejezik ki a döntés nyomán, talán soha annyi utálatot nem kapott egy szín se, mint a 2025-ös.
Bizonyított tény, hogy a színek hatással vannak a hangulatunkra és az érzéseinkre. Vannak, amelyektől energikusnak érezzük magunkat, mások segítenek a relaxációban. Ezért is több a Pantone év színe kezdeményezés, mint pusztán a következő tizenkét hónapot meghatározó trendi szín. A színek szakavatott ismerőjeként a Pantone minden évben arra vállalkozik, hogy előáll a globális hangulatot és attitűdöt megtestesítő színárnyalattal.
A Pantone Color Institute 2025-re a PANTONE 17-1230 Mocha Mousse színt választotta, amely egy meleg, krémes barna árnyalat.
A döntés kimondottan tudatos volt, hiszen a “brat summer” neonzöldje és a Wicked görögdinnyezöld sikkje annyira erősen kapcsolódik 2024-hez, hogy 2025-re egy visszafogottabb irányt választottak. Egy derűs, enyhén pigmentált színről van szó, „egy lágy barna, amelyet érzéki és megnyugtató melegség hat át” – összegezte Laurie Pressman, a Pantone Color Institute alelnöke a USA TODAY kérdésére.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Pressman szerint a színnek több érzékszervet is meg kell szólítania, és vágyat kell ébresztenie arra, hogy elmerüljünk benne. Részben a „kis finomság kultúrája” inspirálta. A trend lényege, hogy az ember a munkával, utazással, bevásárlással töltött napját kényeztetésként egy aprósággal, például egy finom kávéval vagy sütivel dobja fel. „A kis finomság kultúrája valójában a személyes komfortérzetünkre és a jó közérzetünk fokozására vezethető vissza” – mondta. A szín ezért szándékosan egy csésze tejszínes kávéra vagy tejcsokoládéra emlékeztet. Már maga a név is csiklandozza az ízlelőbimbókat.
Miért a Mocha Mousse?
Emellett Pressman szerint a szín a harmónia és a melegség érzetét kelti. 2023-ban és 2024-ben a Pantone a magenta és a barack árnyalatokat választotta, ami a hosszan tartó COVID-zárlat után az ünneplés vágyát volt hivatott tükrözni. Most, hogy a pandémia már a kollektív visszapillantó tükörben van, a világ készen áll egy lágyabb, csendesebb öröm befogadására véli Leatrice Eiseman, a Pantone Color Institute ügyvezető igazgatója.
„Az idei év színének kiválasztásakor a harmónia gondolata volt a fő téma” – mondta Pressman. „Ahogy a világ egyre bonyolultabbá válik, a fogyasztók belső békét és egyensúlyt keresnek” – mondta. A „sokoldalú” világosbarna, amely egyszerre képes tükrözni a luxust és a természetes világgal való összhangot, szerintük tökéletes árnyalat e vágy közvetítésére.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Sok történésre nincs ráhatásunk, ezért olyan dolgokat keresünk, amelyek lágyabbak és könnyedebbek” – fogalmazott Pressman. Elmondása szerint, ami a „dopaminos világos színeket” illeti (értsd: Barbie-rózsaszín és brat zöld), azoknak is megvan a maga helye, de a mocha mousse tartósabb a múló trendeknél.
Nem mindenki ájult el a döntéstől
A színek megosztóak, mindenkinek megvan a maga stílusa és preferenciája ezen a téren, de talán soha ennyien nem fejezték még ki ellenérzésüket az év színével kapcsolatban, mint most. Van, akinek egyáltalán nem egy csésze finom kávé, inkább a babakaki jut róla az eszébe, másoknál az AI által generált fotók verték ki a biztosítékot.
Talán ennél is nagyobb probléma, hogy a Pantone-nak egyáltalán nem sikerült letapogatni a korszellemet, pedig pontosan ez lenne a célja az egész kezdeményezésnek. Mert lehet, hogy kényelemre és csendre vágyunk, de a jövő év a globális történések tükrében nem erről fog szólni. A gazdasági válságok, szélsőséges politikai nézetek, a nők elnyomása és a háborúk árnyékában nem azokat az időket éljük, amikor nyugodtan leülhetne az ember kávézgatni.
Hogyan dönt a Pantone az év színéről?
Az év színét 1999 óta választják, és – ellentétben azzal, amit egyesek gondolnak – a Pantone-nál nem csak egy maroknyi ember nézegeti a mintákat és bök egy random színre. Az év színét egy nemzetközi csapat választja ki, amely a divat, a design, a konyhaművészet és az autóipar fogyasztói adataira támaszkodik.
Életre kelt színek
A Pantone most először életre is kelti az év színét különböző installációk formájában olyan nagyvárosokban, mint New York, Sanghaj és Mumbai. Elsőként a London Eye-t világították meg, hogy az égbolt Mocha Mousse megvilágítást kapjon.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Több különböző kereskedelmi partnerrel is dolgozik a Pantone, hogy népszerűsítsék az év színét, a Post-it például a Mocha Mouse által inspirált öntapadós jegyzettömböket kínál majd.