A nő, aki 56 évesen kezdett milliárdos startupba

Elek Lenke Elek Lenke | 2024.04.11 | Siker | Olvasási idő: 6 perc
A nő, aki 56 évesen kezdett milliárdos startupba

Az újságíró életében ritkán találkozik olyan interjúalannyal, akiről pár perc után érzi, hogy értékes, becsületes ember. Aki nagyvállalkozó, de megmaradt egy kedves, közvetlen nőnek. Akinek az ember szívből drukkol, hogy minden sikerüljön neki.

Kemenes Edith története minden tekintetben rendhagyó. Hogy valaki 56 éves korában kezd egy teljesen új vállalkozásba és rá 14 év múlva egy milliárdos vállalkozást vezessen – erre mondhatja valaki, ez az igazi startup.

Virágbolt után cukrászműhely

Edith, 1988-ban Erdélyből települt át, családostól az anyaországba. Először a virágok szenvedélyének hódolva virágboltot nyitott, majd pár év múlva a konyha- és lakáskultúra műfajban dolgozott, több mint 15 évig. A gazdasági válság vetett véget e kereskedelmi műfajnak.

Adódott a kérdés: hogyan tovább? 56 évesen, de tele energiával, az évek alatt szerzett tapasztalattal mit lehet kezdeni – igaz, a nyugdíjas korhoz közel?

Edith kiválóan tud sütni, így nem sokat gondolkodott a döntésen: megkereste a legpatinásabb hazai pékséget, alapított egy manufaktúra jellegű vállalkozást, és létrehozta első cukrászműhelyét, ami mindösszesen 60 négyzetméter volt. Itt kezdődött a Kemenes Cukrászat története. Alig telik el pár év, és Edith ma már száz embernek nyújt munkát, kilenc üzletük van, némelyik franchise megoldásban működik, némelyikben csak beszállítóként vannak jelen.

Üzletasszony és ötunokás nagymama

Edithtel nem most találkozom először és bizonyára nem is utoljára, hiszen üzleti ötletei, fejlesztései számosak. Amikor beszélgetünk, nemcsak a tervek kerülnek szóba: a kreatív üzletasszony ötunokás boldog nagymama.

De hogy is kezdődött ez a példátlan karrier? Egyszer gondolt egy nagyot és megmutatta a saját maga készítette süteményeket a Lipóti Pékség tulajdonosának, – a kezében már kész üzleti tervvel – aki azonnal rendelt belőlük. 2011. május 5-én szállítottak először a lánc akkor még csak 15 üzletébe. Egyre több helyen rendeltek a házias, minőségi alapanyagokból, valódi vajjal készített, sós és édes finomságokból.

Hamarosan bővíteni kellett a biatorbágyi műhelyt, és növelni a dolgozói létszámot. Ma már több mint 250 vevővel rendelkezik, szinte napi szállítással.

A termékfejlesztéstől a cég grafikai arculatáig

Edith tehát először vevőt talált, és aztán építette meg a műhelyt, vette fel az embereket. Amikor legutóbb találkoztunk, éppen egy grafikussal tárgyalt. Ez is fontos része egy cég imázsának, hiszen az üzletbelsőktől a tortadobozokig a munka minden fázisa igényel egyfajta stílust, művészi színvonalat.

Ma már a stratégiai döntések, az üzletnyitások, a termékfejlesztés, az üzletmenet ellenőrzése, a munkaerőfelvétel köti le szinte az egész napját.

A bisztró, ami hétköznap is tömve van

Ahol most beszélgetünk, az a bázis, a Biatorbágyi Cukrászda és Bisztró. Hétköznap dél körül járunk, az üzlet tömve. Ebédelni is lehet és megfizethetők az árak. Itt nem öncélú cukrászati művészkedés zajlik. Amiből Edith nem enged, az a minőség. Ehhez persze az kell, hogy a beszállítók közül ügyesen kiválassza, kik szolgáltatják a megfelelő alapanyagot. A fagylalthoz honnan máshonnan, mint Olaszországból érkezik a hozzávaló. Nem felfújt, agyondíszített, túlfestett halmokra kell gondolni. A málna málnából van, az eperfagyi meg eperből. Adalékanyagoktól mentesen készülnek a dobozos jégkrémek is, amelyek szinte egész évben kaphatók. Bár a munkaerő helyzet itt sem könnyű, az alkalmazottak nagy része láthatóan szeret nála dolgozni.

Mindezt támogató családi háttér nélkül nem lehetne bírni. A férje intézi a műszaki ügyeket. A két lány, Tímea és Noémi igazgatja-felügyeli a budapesti cukrászdákat. Az egyik lányának saját ügyvédi irodája van, de feltöltődésként éli meg az üzlettel kapcsolatos teendőket. A másik a cég közgazdasági-pénzügyi ügyeit intézi. Ma már a nagyobbacska unokák is besegítenek az üzletben, elvégzik, amit éppen kell, hogy tanulják meg, mekkora munka van egy ilyen vállalkozás működtetése mögött.

Pátyon készül a saját bor

A tervek, ötletek, új projektek sora nem szűkül: Edith adott már ki például receptkönyvet is Czanik Balázzsal, a diétás-mentes-paleo tortákra, süteményekre kihegyezve. Amikor beülök vele az autóba, épp a pátyi pincesor felé tartunk. A pincéjükben most egy ügyes fiatal szakember, Garádi Áron szorgoskodik, aki az Etyeki Kúria munkatársa, de saját kedvére, hétvégén itt borászkodik. A fiatalember feladata most, hogy megalkossa a Kemenes bort. Nem baj, ha eleinte csak 4-500 palackkal, elfogy az majd a vállalkozás üzleteiben.

Nemrég Zugló egyik legelegánsabb, fejlődő negyedében nyitották meg új cukrászda-pékség üzletüket, amely hamar népszerű vált a környéken, hiszen nincs errefelé ennyire hasonló, sokoldalú és kulturált intézmény. Itt is hamar kialakult a törzsközönség. Annak is hálásak a környékbeli kutyasétáltatók, hogy kedvencük sincs kitiltva a zuglói cukrászdából.

Ami igazán kikapcsolja Kemenes Edithet, az az utazás, kedvence Olaszország. Mint megemlíti, csodálja azt a laza életstílust, a könnyedséget, ahogyan a legegyszerűbb alapanyagokból, percek alatt vacsorát rittyentenek.

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!