Matcha-hiány fenyeget – a japán termelők alig győzik a tempót
A matcha nevű, élénkzöld por nem csupán a kávék helyét veszi át világszerte – már most az egyik legkeresettebb „superfood”, és a japán teatermesztők alig győzik a tempót. De vajon meddig bírja a kereslet a kínálatot?
Valaha kizárólag a japán teaszertartások része volt, ma pedig már fagylaltban, csokiban, lattéban, sőt ramen tetején is ott virít a klorofillban gazdag, kesernyés tea.
A világjárvány utáni fellendüléssel együtt a matcha is robbant.
A TikTokon és Instagramon hemzsegnek a matchás tartalmak, a fiatalok egészséges kávéalternatívát látnak benne: kevesebb koffein, több antioxidáns, jobb fókusz.
A hirtelen jött népszerűség azonban kezd visszaütni. Már tavaly ősszel megjelentek a hírek a matchahiányról: egyes kyotói teaházak kénytelenek voltak korlátozni a vásárlást. Míg Japánban lassan csökken a belföldi fogyasztás, az export szárnyal – a piac 2023-ban 2,8 milliárd dollárt ért, 2028-ra ez az összeg elérheti az 5 milliárd dollárt – írja a The Guardian.
Japán tavaly 4176 tonna matchát termelt, ez háromszorosa a 2010-es szintnek. A kormány most arra ösztönzi a termelőket, hogy hagyják a hagyományos leveles teát, és térjenek át a matcha alapanyagának számító „tencha” termesztésére.
A teás közösség szerint a matcha iránti érdeklődés nemcsak divat. A matcha fogyasztása rituálé, élmény, szinte spirituális dolog. És bár az ellátás kérdése nyitott, az biztos, hogy az élénkzöld por tovább hódít – és még azokat is meggyőzi, akik elsőre idegenkednek tőle.