Iris Apfel: a stílusikon, aki 90 évesen futott be

Szász Nóri Szász Nóri | 2024.03.04 | Női divat | Olvasási idő: 8 perc
Iris Apfel: a stílusikon, aki 90 évesen futott be

Ahogy arról mi is beszámoltunk, március 1-jén, 102 éves korában elhunyt Iris Apfel, a világ legismertebb 90 pluszos divatikonja. Az amerikai üzletasszony, lakberendező, divattervező és színésznő bebizonyította, hogy a stílus tényleg nem kor kérdése és azt is, hogy az öregedés nem feltétlenül jelenti azt, hogy az embernek szürkeségbe kellene burkolóznia. Iris kirobbanó stílusa és személyisége előtt tisztelgünk.

„Szeretem a nagyot, a merészet és a sok pezsgést” – mondta a stílusikon A Grey Gardenst jegyző Albert Maysles 2014-es, Iris című filmjében. Az idő vasfoga őt sem kímélte, de Iris Apfel nem hagyta, hogy ez elvegye életkedvét, lélekben örökké fiatal maradt, saját szavaival élve ő volt „a világ legidősebb élő tinédzsere”.

Iris Apfelt valószínűleg még azok is felismerték (ha a nevét nem is tudták), akik egyáltalán nem érdeklődnek a női divat iránt.

Színes ruhái, óriás ékszerei és már-már komikus méreteket öltő szemüvege mindig nyomot hagyott, de valójában letörölhetetlen mosolya fogta össze a szetteket és lopták be Irist az emberek szívébe. Sokkal inkább a személyiségre és az önkifejezésre fektette a hangsúlyt, semmint a tökéletesség hajhászására és a divatipar által dicsőített fiatalságra.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Iris Apfel (@iris.apfel) által megosztott bejegyzés

Tökéletesen megkomponált megjelenésének három állandó pontja volt: évtizedek óta változatlan ezüst bubifrizurája, korallpiros ajkai és óriás szemüvege.

Ha giccsesnek és excentrikusnak tűnt, az őt egy kicsit sem zavarta. Szerette, ha minden szem rá szegeződött, legyen szó egy divatbemutató első soráról, egy filmbemutatóról vagy csak egy shopping körútról a Fifth Avenue-n. Ez a „véletlen ikon” – ez (angolul Accidental Icon) a 2018-as életrajzának címe – sosem volt híján a vidámságnak és a jókedvnek, csodálatosan üdítő volt a divatvilág magukat túlságosan is komolyan vevő arcai között.

De honnan érkezett ez a hivalkodó és okos legenda? Apfel már gyerekként magába szívta a női divatot, amikor orosz származású édesanyját figyelte, amint New York-i divatbutikját vezeti, és egy interjúban arról is beszélt, hogy nagyon sokat tanult tőle. Már 11 évesen a Queens-i otthona közelében lévő bolhapiacokat járta, ahol vintage táskákat, csinos selyemruhákat és ékszereket szedett össze.

Ilyen gyerekkor után nem is meglepő, hogy ebbe az irányba tanult tovább, művészeti főiskolát végzett, majd divatszövegíróként dolgozott a Women’s Wear Daily-nél. Tehetsége és érzéke a divathoz már a 20-as éveiben nyilvánvalóvá vált, amikor az elsők között viselt egy olyan ruhadarabot, ami aztán gyökeresen megváltoztatta azt, ahogy az emberiség öltözködik: ez volt a farmer. Ugyanis Apfel már jóval Marlon Brando és Marilyn Monroe előtt magára húzta ezt a ruhadarabot.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Iris Apfel (@iris.apfel) által megosztott bejegyzés

„A 40-es években valószínűleg én voltam az első nő, aki farmert viselt” – mondja az Iris a dokumentumfilmben hozzátéve, hogy volt egy furcsa látomása, amiben farmert, ropogós inget viselt nagy karika fülbevalóval és egy sikkes turbánnal.

A tervezők terén is éles volt a szeme, az elmúlt években olyan tehetségeket támogatott, mint Ralph Rucci, Isabel Toledo és Naeem Khan. Már korábban is szeretett letérni a megszokott útvonalról, így például az első randevújukra jövendőbeli férjével, Carl Apfellel, nem egy Chanel kis feketét öltött magára, hanem Norman Norell (az „amerikai Balenciaga”) LBD-jét választotta. A ruha sikert aratott – de természetesen a személyisége volt az, ami igazán elcsábította a férfit -, és miután 1948-ban összeházasodtak Carllal (67 évig voltak együtt, a férfi 2015-ben, 100 éves korában bekövetkezett haláláig), elindították az Old World Weavers nevű textilüzletüket, amely antik szövetek másolatainak gyártásával foglalkozott. Nagy sikerük volt, ügyfeleik között Jackie Kennedytől és Greta Garbótól kezdve a Fehér Házig sok híresség szerepelt: Iris kilenc elnök, köztük Eisenhower, Nixon és Clinton kormányának restaurálási tanácsadója volt.

Influencerség 90 felett

2005-ben a világ minden tájáról összegyűjtött egyedi ékszerei a Metropolitan Művészeti Múzeumban neki rendezett, Rara Avis (Ritka madár): a tiszteletlen Iris Apfel címet viselő kiállítás sztárjai voltak. A próbabákon úgy mutatták be őket, ahogy Iris maga is viselte volna az ékszereket: többek között 18. századi fülbevalókat és egy mexikói ezüst övet vegyített a Dior és James Galanos couture darabjaival. Egyúttal ez kiállítás volt az első alkalom, hogy a Met múzeum egy olyan élő nőt állított a középpontba, aki nem volt tervező. A visszhang példátlan volt. Giorgio Armani és Karl Lagerfeld is részt vett a megnyitón, Iris Apfel pedig örökre beírta nevét a divattörténetbe.

A világ a vállára vette, hogy utat mutasson a trendeket követően katonás egyformaságban és szürkeségben, Irist pedig hamarosan az autóktól kezdve a technológiai startupokig sok márka megkereste, hogy legyen az arca. 2018-ban a Vogue-nak állt modellt, a Mattel pedig ezüsthajú Barbie-t készített a nevével.

Apfel népszerűsége az új idők előszele volt, hiszen az elmúlt időszakban egyre több idősebb modell és influencer is releváns és keresett lett, sőt, még a 100-hoz közelítő korosztály sem maradt ki ebből a hullámból, hiszen ott van például a 92 éves Carmen Dell’Orefice és a 95 éves Daphne Selfe.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Iris Apfel (@iris.apfel) által megosztott bejegyzés

De mit ér a hosszú élet, ha a korral nem párosul bölcsesség és humor?

Iris esetében ebből sem volt hiány. „Amit tenned kell, az az, hogy a jelenben élj, és én mindig is ezt tettem” – szól hangzatos mondatainak egyike, amiből épp annyi volt, mint ahány szem az óriás gyöngyös nyakláncain.

Tommy Hilfiger is Iris rajongó volt: „Iris Apfel azért vált világhírű divatikonná, mert hihetetlen tehetségét nemcsak művészként, hanem influencerként is kamatoztatja” – mondta. „Hatalmas szívével és varázslatos megközelítésével mindenkit megérint, akivel találkozik, és elképesztően sok emberre volt hatással.”

91 évesen ő lett a Dazed magazin legidősebb címlapsztárja, és életének kilencedik évtizedében csak nőttön-nőtt a hírneve, aminek fontos állomása volt, hogy 97 évesen modellszerződést kötött az IMG-vel. Az elmúlt években a H&M, az eBay és a Citroën kampányaiban szerepelt. 101 évesen a Ciaté Londonnal együttműködve saját sminkkollekciót készített.

Ez a szintű teljesítmény nem lepte meg Dries Van Noten tervezőt, aki életrajzában szeretettel gondolkodott arról, hogy mit jelentett számára Iris Apfel: „Ritkán találkoztam olyan élénk, eleven, vitális, tiszteletlen, vidám és szükséges emberrel, mint Iris: fiatal levegőt lélegez ki, fiatal gondolatokat gondol és nem porosodik”.

Stílusosan a párizsi divathét közepén távozott, és habár több új szettet nem láthatunk Iristól, korábbi összeállításait még biztosan sokat fogjuk nézegetni és hivatkozási alapként használni. Zárásként pedig egy másik Iris bölcsességgel búcsuzunk tőle:

„Csak egy utad van. Akár ki is élvezheted.”

Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj elsőként az újdonságokról!